Wednesday, March 16

diet.

pernahkah anda memulakan diet tetapi akhirnya tertekan dengan rasa lapar?

bismillah,, persoalan utama yang inginku lontarkan pada kalian..
bukan apa, sejak dua menjak ni.. ada-ada saja entry dari kebanyakan pem-blogger tentang diet..
nampaknya, masing-masing dah mulai risau bila berat badan bertambah..
bukan sahaja golongaan hawa,, tidak ketinggalan si adam juga..
baiklah, baca baik-baik ye..

sebenarnya, tiada apa yang dapat menjejaskan diet anda selain rasa lapar dan teringin kepada sesetengah makanan yang tidak sihat.. 
biasanya, lagi kita cuba untuk meningggalkan makanan kegemaran kita contohnya macam mee goreng mamak, lagi kuat pula selera dan keinginan kita untuk makan mee goreng mamak tersebut terutamanya ketika perut sedang kelaparan.. betul kan..?
kegagalan mengawal selera makan inilah yang biasanya menggagalkan kita dalam setiap program diet..

kalaulah rasa lapar disebabkan diet ini boleh diatasi sudah tentu anda mampu untuk mengekalkan program diet yang sedang anda ikuti dengan lebih konsisten.. tak gitu?
berita baiknya di sini!
ada cara yang sihat, mudah dan berkesan untuk mengawal selera makan anda..
jeng-jeng-jeng..

kunci utama dalam pengawalan selera makan ialah dengan pengambilan makanan pembuka selera dalam jumlah yang kecil sebelum makan.. 
antara bahan yang berkesan dalam pengawalan selera makan ialah asid lemak berangkaian panjang yang boleh didapati dengan banyak dari minyak zaitun, minyak flaxseed, keju dan mentega kacang.. 
pengambilan makanan yang kaya dengan lemak sihat (healthy fats) ini boleh membantu mengawal selera makan anda.. 
maka anda akan berasa lebih kenyang walaupun hanya mengambil jumlah kalori yang rendah..

ok, di bawah nih adalah contoh menu pembuka selera..
gunakan lemak sihat yang dicadangkan di sini dalam jumlah yang sedikit..

• 2 cawan salad digaulkan dengan 30ml minyak zaitun..
• 56 gram ayam belanda dengan biskut bijirin penuh..
• 56 gram keju dengan biskut bijirin penuh..
• 56gram tuna dalam 30ml minyak zaitun..
• ½ sudu mentega kacang dengan sayur saderi..

kajian telah membuktikan apabila makanan di atas diambil sebelum makan akan mengurangkan kadar pengambilan makanan keseluruhan, memperlahankan perjalanan makanan daripada perut dan memanjangkan rasa kenyang sehingga 4 jam selepas makan..

jika rasa lapar menjadi sebab utama kegagalan diet anda sebelum ini,, bolehlah anda mencuba menu-menu pembuka selera yang mudah dan sihat ini ya tuan dan puan cik adik dan cik abang!
itulah yang kita mahukan kan..?
nak sihat, nak kurus, nak sentiasa kenyang..

selamat beramal,
telitilah sunnah Rasulullah..

"makanlah sebelum anda lapar, dan berhentilah sebelum anda kenyang.."

selamat diet!
sekadar kongsi ilmu. :)

4 comments:

norsafina said...

suke entry nie.suke blog farhana.
mcm aku,bajet je nak kurus.
tapi selera makan tak penah nak ubah.hehe

Cik Tie Berbicare said...

ehh,kene cuba nie ! hah

~ farhana selamat ~ said...

thanx safina..
aq pon suka bace luahan hati kt VALLEY OF LIFE ko tuh.. :D

~ farhana selamat ~ said...

yeah! another tips..
cpt cuba smentara masa msih ade..
ajak ramai2..