Friday, April 01, 2011

manusia malaikat syaitan.

Manusia - Eh, dah subuh dah?
Malaikat - Bangunlah wahai anak Adam, tunaikan solat subuh..
Syaitan - Alahhhhhh, kejaplah, ngantuk ini.. kejap lagi  lah ye..



Manusia - Nak makan, laparlah..
Malaikat - Wahai Anak Adam, mulakanlah dengan Bismillah..
Syaitan - Ahh, tak payahla... dah lapar ini !!



Manusia - Hari ni nak pakai apa ye?
Malaikat - Wahai anak Adam, pakailah pakaian yang menutup aurat..
Syaitan - Ehh, panaslah, lagipun tak ada style langsung!



Manusia - Alamak, dah lewat!
Malaikat - Bersegeralah wahai anak Adam, nanti terlewat pula nak pergi kerja..
Syaitan - Nak cepat-cepat buat apa? Lambat lagi.. baru pukul 8.30am kot..



Manusia - Azan sudah kedengaran..
Malaikat - Wahai anak Adam, bersegeralah menunaikan kewajipan
Syaitan - Baru pukul berapa.. rilex lah..


Manusia - Eh, eh.. tak boleh tengok ini, berdosa..
Malaikat - Wahai anak Adam, alihkanlah pandanganmu, sesungguhnya Allah Maha Melihat..
Syaitan - Perggghh.. best tu.. rugi ooo kalau tak tengok..



Manusia - Saudaraku sedang melakukan dosa..
Malaikat - Wahai anak Adam, cegahla ia..
Syaitan - Apa kau sibuk? Jangan jaga tepi kain orang... .


Manusia - Elok kalau akuu sampaikan nasihat ini kepada orang lain
Malaikat - Wahai anak Adam, nasihat-menasihatilah sesama kamu..
Syaitan - Sendiri pikirlah, semua dah besar, buat apa sesusah...


Manusia - aku telah berdosa..
Malaikat - Wahai anak Adam, kamu telah berdosa, tinggalkanlah dosa itu dan bertaubatlah, sesunggunya Allah Maha Pengampun..
Syaitan - Tangguhlah dulu, lain kali boleh bertaubat (kalau sempat)..


Manusia - Kalau pergi, mesti seronok!
Malaikat - Wahai anak Adam, kakimu ingin melangkah ke jalan yang dimurkai Allah, berpalinglah dari jalan itu.. Syaitan - Jangan bimbang, tak ada sesiapa yang tahu..


Malaikat - Wahai anak Adam, taatilah Allah dan RasulNYA, kebahagiaan di dunia dan akhirat untukmu.. Syaitan - Hey anak Adam, ikutilah aku, kebahagiaan di dunia (sahaja) dan kebahagiaan di akhirat (jangan mimpilah!) untukmu..
Manusia - Owhh~ tidak! aku belenggu.. :S

* * *

ikut hati, mati..
ikut rasa, binasa..
ikut akal, menyesal..

hidup ini amat susah sekali untuk dijangka..
begitulah al-kisah makhluk Allah yang dipertanggungjawabkan sebagai khalifah..
ade saje benteng-benteng lain yang sibuk memporak-perandakan hidup insan yang hina lagi dina ini..
demi Allah kita perjuangkan.. :D

ya, aku akui.. kian lama, kian jauh..
hati semakin berdebu dek noda hitam yang kian mencelah..
aduh~ aku tahu.. aku serupa..
aku biarkan nafsu ini bermaharajalela..
aku biarkan diri ini terus tersiksa..
oleh mata hitam, mata yang kian menusuk jiwa kalbuku..

~ ohh, tuhan.. berikanku jalan..
untukku tempuhi dugaan ini..
tuhan maafkan, jikaku melukaiMu..
moga ukhuwah yang dibina, keakhirnya ~

rindu itu kian menjelma tika aku jauh dari dunia yang solehah itu..
"Diriwayatkan daripada Anas bin Malik r.a katanya: Rasulullah s.a.w bersabda: Sesungguhnya keluar berjuang di jalan Allah sepagi atau sepetang adalah lebih baik daripada dunia dan isinya.."
*yess, u know what! i'm full time muslim..*


"Wahai orang-orang yang beriman, kalau kamu membela (agama) Allah nescaya Allah membela kamu (untuk mencapai kemenangan) dan meneguhkan tapak pendirian kamu.." (Surah Muhammad : Ayat 7)
aku yang hanyut..
cikpsikiatri..

No comments: