Saturday, May 14

kerinduan jempol.




"dan kalaulah Allah memewahkan rezeki bagi setiap hambaNya, nescaya mereka akan melampaui batas di bumi (dengan perbuatan-perbuatan liar durjana).. akan tetapi Allah menurunkan (rezekiNya itu) menurut kadar yang tertentu sebagaimana yang dikehendakiNya.. sesungguhnya Dia Mengetahui dengan mendalam akan segala keadaan hambaNya, lagi Melihat dengan nyata.."
(surah As-Syura: 27)

i can almost see it..
that dream I am dreaming..
but there's a voice inside my head saying..
"you'll never reach it!"

every step I'm taking..
every move I make feels..
lost with no direction..
my faith is shaking..

but I gotta keep trying..
gotta keep my head held high..

there's always gonna be another mountain..
i'm always gonna wanna make it move..
always gonna be a uphill battle..
sometimes I'm gonna have to lose..

ain't about how fast I get there..
ain't about what's waiting on the other side..
it's the climb..

the struggles I'm facing..
the chances I'm taking..
sometimes might knock me down..
but no, I'm not breaking..

i may not know it..
but these are the moments that..
i'm gonna remember most, yeah..
just gotta keep going..

and I, I got to be strong..
just keep pushing on..

cause there's always gonna be another mountain..
i'm always gonna wanna make it move..
always gonna be a uphill battle..
sometimes I'm gonna have to lose..

ain't about how fast I get there..
ain't about what's waiting on the other side..
it's the climb, yeah!

there's always gonna be another mountain..
i'm always gonna wanna make it move..
always gonna be an uphill battle..
somebody's gonna have to lose..

ain't about how fast I get there..
ain't about what's waiting on the other side..
it's the climb, yeah!

keep on moving, keep climbing..
keep the faith, baby..
it's all about, it's all about the climb..
keep the faith, keep your faith..
- the climber.. (:



yes, for sure..
i have to try climb and climb in every path of my life..
to be the best is not easy as you thought..
i wanna be the best, just like you, right..?
so, keep on going dear..
though sometimes we gonna lose hope..
but, just left it behind..
we have to keep on climbing.. yes, GO!


:D
"this is the rotation of the world.. 

you're just so unlucky that the tyre is on the down side, at this particular time.."

orang kata, hidup kita ibarat roda..
terkadang ada di atas, dan terkadang ada di bawah..
ya, betul tu, memang tidakku nafikan..
semua pernah gagal, semua pernah berjaya..
menjadi yang teratas, menjadi yang terbawah adalah ujian..
hanya iman mampu menyapa dugaan-Nya..

sememangnya sudah dijangka..
aku teruja dengan mereka..
aku terharu dengan mereka..
aku bangga dengan mereka..
aku tabik dengan mereka..
siapakah mereka..?
merekalah insan-insan terpilih yang dicipta oleh zat yang Maha Agung..
rezekinya juga takkan tumpah tanpa Maha Pemberi Rezeki ini..
alhamdulillah, keep on praying to Rabbul Jalalah..
He strongly loves us..
"haza min fadhli rabbi.."
never ever forget this..
alhamdulillah, alhamdulillah thumma alhamdulillah.. (:

"Ya Allah, andai ini yang terbaik untukku, aku redha dengan hati yang lapang.. 
Ya Rahman ya Rahim, pinjamkan aku sedikit kekuatan lagi.. 
dan Izinkan aku untuk menjadi mukmin yang sabar, 
kerna aku pasti Kau akan berikan aku ganjaran di akhir nanti.."
Amin Ya Rabbal Alamin..

mungkin aku terlalu tamak..
mungkin aku tak pernah bersyukur..
mungkin ada khilafku..
yang membataskan aku menerima segala impianku..
aku tahu, aku sedar..
segala yang terbaik pasti!
sesungguhnya memang pasti kerana DIA..
DIA pemberi segala yang terbaik untuk kita..
tapi..
:'(
mengapa..?

sesungguhnya, itulah tandanya Allah menyayangi kita..
segala yang pahit perlu ditelan, lambat laun pasti ada manisnya..
kau perlu bersyukur, farhana..
ya, aku bersyukur..
tapi..

sudah, cukuplah daripada terus ber-TAPI..
Tuhan, maafkan diriku..
sesungguhnya, terlalu banyak khilaf yang pernah aku lakukan selama aku menghirup nikmat di muka bumi-MU..
Tuhan, yakinkan diriku..
dengan apa yang telah kau berikan selama ini..
Tuhan, sedarkan diriku..
dalam meniti dunia kedewasaan ini..
Tuhan, didiklah diriku..
untuk terus mensyukuri segala nikmat mu yang tak pernah putus untuk diriku..
thank you, Allah.. (:

alhamdulillah..
i'm happy, i must be proud of it..
i must accept this with redha..
yup, it's a must!
so He gaves me what's the best for me..
He is keeping and saving my real success for some day, insha-Allah!
He is just too kind..

but me..
i'm not being grateful..
even i wasn't, i just need some time..
and now..
i'm thankful, i'm grateful..

*aku rindu kamu..*

kawan-kawan, harinya hampir tiba..
sudah sekian lama kita terpisah..
namun, hati ini semakin punah..
aku dengan haluanku, kamu dengan haluanmu..
hiba terasa..
terkadang, aku terfikir..
adakah insan yang mampu membimbingku tatkala di sana nanti..?

ohh, seakan trauma..
tak mengapa, aku perlu berani..
begitu juga engkau..
kuatkan semangat..
mungkin dulu, kau pernah menjadi bahu untukku alirkan segala yang tersimpan..
namun, segalanya takkan pernah ku lupakan..

:')

mungkin dulu, kau pernah menjadi buku untukku soalkan segala yang tidak kufahami..
namun, segalanya akan selalu kukenangkan..

:')

thanks, dear..
thank you, for giving me new hopes..
thank you for lending me, your credits, ears, fingers, eyes, and patience..
thank you for all your warm support..
thank you for being there with me..
thank you for keep comforting me..
thank you, for giving me, a lil piece of strength, though..
thank you..

:')

*friendship never can end..*

Alhamdulillah..
semakin hari, semakin banyak Allah taburkan nikmat kepada kita..
TAHNIAH!
inilah yang ana nak ucapkan kepada semua..
tahniah, tahniah dan tahniah kepada semua yang berjaya..
tak kisahlah yang dapat di dalam negara mahupun luar negara..
rezeki masing-masing..
dan ana cukup tertarik dengan kata-kata kawan ni..
"kpd yg dpt jpa congretes la,,,
yg xpat jgn sedih,,,
tmpat bkn pengukur suatu kejayaan,,
yg dpt lak jgn lak lpe kwn ble da fly nti,,,"
yup! agree..
just be thankful, grateful!


*awak, doakan saya di sini..*

baik, biarlah ana jawab segala soalan-soalan yang kian membeku di benak hati..
seperti gambarajah di atas.. hehe..
dengan rasminya..
saya telah memilih UNITEN sebagai tempat saya lanjutkan pelajaran saya..
dan saya terpilih untuk mengikuti course FINANCE seperti yang diidamkan..
insha-Allah saya yakin dengan nikmat Allah ini..
saya tak mahu bekukan hati saya lagi dengan yang lain-lain..
saya tahu, saya patut menunggu peluang yang lain..
tapi-tapi, salahkah saya untuk menerimanya..?
sebenarnya, saya takut lepas peluang, bukan apa..
 tarikh daftar UNITEN, 18 haribulan..
dan bermaksud, ana daftar rabu ni..
dan tawaran lain.. kebanyakan tarikh keputusannya selepas 18 haribulan tu..
tak apelah, saya yakin rezeki saya di sini..
saya tahu, saya tak mampu menjadi doktor penyayang..
tak apelah, biar saya jadi pakar kewangan di TNB nanti..
ye, saya dah plan betul-betul..
saya takkan tergagau-gagau lagi..
biarlah saya mencaturkan hidup saya ini..
saya bertuah sebab diberi tajaan TNB ini..
saya terima, saya dah masuk haluan yang terbaik, insha-Allah!
awak, doakan saya..
tak apelah, nanti bila saya dah kaya bila kerja dengan TNB..
saya akan fly juga.. hehe..
saya yakin, Allah nak uji saya..
itu yang Allah tunda tarikh saya fly, mungkin esok, mungkin nanti..
Alhamdulillah..

jadi, buat sahabiah yang dah berjaya mendapat tajaan dan akan fly..
ana ucapkan tahniah sangat-sangat, jangan rindu kami di bumi pertiwi! :')
kepada yang bersama ana di Malaysia bumi aman ini..
teruskan bersyukur dan berusaha ke arah MARDHATILLAH!
insha-Allah, semua berjaya menjadi MANUSIA!
ingat, jangan leka nanti..
tak kiralah kat U ke, kat MATRIX ke, kat SEKOLAH ke, kat KOLEJ ke..
yang penting, belajar dan sentiasa sujud kepada-Nya..
:)
alright..

let's take time to reflect ourselves as we only have a single chance of life.. 
do challenge ourselves to face all the difficult things and turn them into easy ones.. 
we might find it difficult at the beginning of the journey to step into a new paradigm..
 but..
 eventually it would be so much easier after a while..
believe it dear..
if we believe we can, WE CAN! 
insya-Allah! bittaufiq wannajah! (:
keep on praying, amin!

wahai sahabatku,
jika kau bakal menjadi seorang DOKTOR kelak,
maka rawatlah hati insan yang kian terpesong jauh daripada agama tercinta..
jika kau bakal menjadi seorang ARKITEK kelak,
maka lakarlah sinar Islam yang mampu menyinari kehidupan setiap muslim..
jika kau bakal menjadi seorang JURUTERA kelak,
maka binalah satu ukhuwah yang kukuh antara umat Islam itu..
jika kau bakal menjadi seorang PEGUAM kelak,
maka pertahankanlah Islam di mata dunia..
jika kau bakal menjadi seorang JURUTERBANG kelak,
maka pandulah manusia untuk kembali ke jalan yang diredhai-NYA..
jika kau bakal menjadi seorang POLIS kelak,
maka awasilah umat Islam daripada terus memungkiri Tuhan yang Maha Pencipta..
jika kau bakal menjadi seorang PENSYARAH kelak,
maka didiklah anak bangsa untuk menjadi muslim yang berjaya..
jika kau bakal menjadi seorang AKAUNTAN kelak,
maka sedarkanlah manusia bahawa pahala ALLAH itu lebih mewah daripada segala-galanya..
jika kau bakal menjadi seorang GURU kelak,
maka bentukkanlah acuan sempurna dalam sanubari anak didik mereka agar kelak menjadi GOLONGAN di atas..



"selemah-lemah manusia ialah orang yang tidak boleh mencari sahabat..
dan orang yang lebih lemah dari itu ialah orang yang mensia-siakan sahabat yang telah dicari.."

PS. tahniah kepada asyura, wani rasid, husna, badiuzzaman, asyraf janai, hafizuddin faiz, suhazree, farhan rahman, yusuf shariff, izwan azman, akmalludin, amirul hafiz dan semua warga SBPIJ yang dapat tawaran JPA..
sesiapa yang tidak dinyatakan seperti di atas, jangan kecik hati, inform-inform lah den yo!
PS. tahniah semua! tahniah semua! tahniah semua! tak sabar nak tahu sape pulak yang akan dapat MARA..

walau dimana jua pun kita semua kan tercampak jauh, 
hiduplah di atas satu landasan kebenaran iaitu Islam, 
dan serikanlah ukhuwah kita selama-lamanya! (: 
whatever you're, All the best..
ana_farhana (:

20 comments:

fatin nasuha or as known as nasot. said...

farhana rse sayu pulak tibe2. dah berair da mate ni. :'(

syahirah(: said...

farhana all the best.
mne2 kite belajar pon kalau kite nak mesti brjaye punye.

norsafina said...

sokong yett.
tempat bukan jadi pengukur.
yang penting usaha masing-masing.
btw, all the best farhana :)

fieya said...

farhana semoga berjaya :)

anis kristal said...

farhana,insyaAllah farhana akan fly 1 hari nanti.Allah dah tetapkn rezeki masing2 kan :)

~ farhana selamat ~ said...

@ nasot..
:')
will missing you..
doakan kite..

Adibah faizah said...

waa...touching2..pape pon..all the best Fana..:)

~ farhana selamat ~ said...

@ syahirah..
thanx yett, ko pn sme.. all the best!
aq sgt stju dgn ko..

@ safina..
trima kasih sgt2..
insha-Allah, usaha tgga kjyaan..
smoga bjya.. (:

~ farhana selamat ~ said...

@ fieya..
semoga berjaya jgk fieya..
stdy hard kt mtrx nnt.. (:

@ anis kristal..
insha-Allah..
Allah tunda flight ana.. (:
nnt kte fly sme2 ye..

~ farhana selamat ~ said...

@ adibah..
jgn tching2 lg.. :')
nnt aq lg tching.. wuuu~

izman said...

all the best buat anda dan rakan2

~ farhana selamat ~ said...

@ izman..
trima kasih, en. izman..
doakan kjyaan sy dn kwn2..

HaNa said...

fana!!gudluck...pasnih ssah nk jmp da...sume org mrntau..sdih2..

~ farhana selamat ~ said...

@ainhana..
syukran, ko pn sme.. tme ksih byk2..
jgn rindu2 aku.. :')

nami said...

Oit..t ak bwk arn pakwe france tok ko..alim pny..;-)

~ farhana selamat ~ said...

@nami..
okok, tmeksih wei..
bwk yg alim lg beriman..
hehe.. stdy leklok kt france nun..
:DD

cik sya panggil kamu.... said...

ana,insyaAllah kita semua akn berjaya kelak,,
tak kish blaja kt mne,bumi Allah yg uas ni pasti ada rezki y kita punya,,=)

~ farhana selamat ~ said...

inshaAllah, pasti!
ana ykin dgn itu smua..
cuma hti prlukan sdkit masa..
haih~

Rixem said...

Salam...timo kasih mention namo den...huhu~~x layak ko taruk kek sini...huuu~~papo un..den nk pogang 2 ayat kek sini...

"maka lakarlah sinar Islam yang mampu menyinari kehidupan setiap muslim..
jika kau bakal menjadi seorang JURUTERA kelak,
jika kau bakal menjadi seorang GURU kelak,
maka bentukkanlah acuan sempurna dalam sanubari anak didik mereka agar kelak menjadi GOLONGAN di atas.."

doakn den excel supaya dpt mnjdi PELINDUNG ISLAM YANG BERJAYA...(translate ke arab yo...)
amin...

~ farhana selamat ~ said...

w'salam..
Allah dh tetpkan, terimalah!
anda mmg lyk..
bguslah, itu smua ingtn utk aq juge..
insha-Allah, aku doakan..
ko pn sme, doakan aq mnjdi chya kgmbiran yg sjhtera..
amin..