Sunday, June 19

sepakat sehati sejiwa.

sepakat sehati sejiwa,
berharmoni jalankan kerja,
produktiviti dengan kualiti,
menjadi tanggungjawab semua..

menabur bakti dengan setia,
mendukung wawasan negara,
kita berkhidmat kepada semua,
dengan cemerlang sentiasa..

tenaga nasional merasa bangga,
punya peranan membina negara,
mari bersama kita jayakan,
cita - cita mulia..

tenaga nasional merasa megah,
penggerak kemajuan negara,
mari bersama kita jayakan,
untuk malaysia kita..


* * *

*pelajar YTN Muadzam bersama EN. AZMAN, Pengarah YTN (baju kuning)*
:')

kerinduan aku pada TNB kian memacu..
nampaknya, episod aku bersama rakan YTN ditunda, mungkin setahun lagi, 2 tahun lagi, 4 tahun lagi, entah.. aku tak tahu..
sejak terbitnya lakaran memori di Residence Hotel 2, 3 hari yang lalu..
azamku dan tekadku kian membara..
bagaikan ada 'sesuatu' yang dinamakannya 'rahmat'..
ya, aku akui..
dulu, masa mula - mula dapat offer scholar YTN, aku pandang enteng saje..
yelah, macam tak berbaloi je dengan result aku kalau tak further ke oversea..
namun, sesungguhnya, aku khilaf..
aku sombong..
aku tak pernah nak bersyukur..
alhamdulillah, praises to Allah the Most Gracious and the Most Merciful..
Allah hadiahkan aku 'rahmat' yang membuatkan aku sujud, bersyukur terhadap 'nikmat' ini..
ya, benar kata ayah..
yang pertama itu terlintas di hati, pastinya yang terbaik, insha - Allah!
ya! *angguk - angguk..
humm, ok noktah..
selesai episod oversea dahulu kala..
akan ku buka muka dan dunia baruku bersama cintaku, TNB.. (:

baik, seperti yang aku khabarkan dahulu..
aku ke hotel residence di uniten bangi untuk mengikuti program orientasi pelajar tajaan YTN..
masa first dapat tahu akan ke sana, aku happy.. 
tapi, sedih gak sebab kena tinggalkan muadzam yang disayangi.. hehe..
but then, bila sampai.. whoa! *teruja..

kami yang dari muadzam ni, agak kelewatan sebab ada masalah teknikal yang tak dapat dielakkan..
maka, bila masuk - masuk je, semua pelajar dan staff YTN dah ada..
barulah start program..
(hehe, tetiba rasa cam YB sebab orang tunggu kita..)

ok, apakah yang kami lakukan disana..?
overall, banyak taklimat dan sesi motivasi diri..
tapi, still ada gak game semua..
kami riadah petang - petang, main sukaneka, bola beracun..
and the best part is play bowling..
yup! kami main boling masa malam, hari kedua tu..
kemudian, perut yang kekosongan tersebut diisi pula dengan sate kajang haji samuri..
pergh! untung badan..
alhamdulillah..
sesungguhnya hanya Allah yang tahu betapa syukurnya aku waktu tu..
alhamdulillah, alhamdulillah thumma alhamdulillah..

ok, now..
 let's photos tell you the story..
:')

*pandangan luar Residence Hotel..*

ok, jujur aku katakan, aku tak pernah tahu yang dalam Uniten Bangi tu ada hotel..
pergh, agak teruja di situ..
so, this is the first time i'm here.. (:
and what i can say is 5 stars.. hehe..
aku bukan penilai yang terbaik, asal makanan die sedap, 5 stars ah..


*tasik depan hotel.. depan..? sebelah..*

yang pastinya, bila tengah makan, nampaklah tasik ni, maka.. 
angin sepoi - sepoi bahasa pun melintasi kami.. phewwww..
ala - ala makan tepi pantai.. *tipu je..


*siapa ni..? siapa ni..?*

hehe..
jadi MC untuk majlis penutup merupakan tugas terakhirku di situ..
gerun + cuak + takut + risau..
dah lama aku tinggalkan ilmu tu di SBPI Jempol dulu..

 *we're muadzam - ians..*

please welcome, durga, iqbal, syahir, haziq, farid, faiz, nadia and me..
hehe..
kami kelompok yang lewat tu..
jadi lapan - lapan duduk semeja di belakang..
:')

*siapa ni..? siapa ni..?*

member lama den masa kat SBPI Jempol ni, iaitu adam rahimi..
kami berdua je yang asal dari JETS dapat scholar YTN..
yang lain, kebanyakannya JPA dan MARA..
ok, yang ini, masa pemilihan penghulu..
setiap ketua kumpulan perlu mencabut undi..
dan tadaa.. adam mencabut kertas yang bertulis 'PENGHULU'..
maka, dialah yang menjadi penghulu..
bangga aku, satu kelas ngan ko dulu.. haha..


*greEnergy!*

well, this is my group..
ada 7 kumbang dan cuma 2 bunga yang pupus..
from left, jon, ong, raj, chin, sya, me, zul, and haziq..
"we wil, we will go green! zzstt.. go green! zsstt.."
forever in memory.. (:


*masjid sebelah hotel residence..*

tangkap gambar ni, sebab..
masjid ni warna biru, dan aku penggemar biru..
masjid ni tak ada kat muadzam.. hehe..


*bersama senior muadzam..*

ok, hari tu, ada satu slot 'bersama senior yang graduate dengan pointer hebat'..
dan seperti biasa, aku memang menunggu - nunggu siapalah gerangannya..
dengarnya, ada yang dapat pointer 3.96, 3.85..
pergh.. hebat kan! memang tabik 360' laa.. (:
dan seperti yang dijangka, ada 2 senior dari uniten bangi, dan uniten muadzam..
yang bergambar dengan aku ni, kak faezah hamid dan kak airen azman..
kedua - duanya, memang member baik dari asasi lagi..
kak faezah, sama sepertiku, major in finance..
*weee~ sama dengan aku tuu.. hehe..
kak airen pulak major in business admin - human resources..
kalau nak diikutkan, memang susah gila nak cari senior yang ambil finance..
majoritinya kat sini, student account..
but then, hatiku mula berbisik, hati mula menanam benih keazaman.. (:
hee, so, sepanjang diskusi bersama senior yang hebat tu, dapatlah jugak info - info dan nasihat yang amat berguna untuk aku dan lain - lain..
memang best lah!


 *like senior, like junior*

kami muadzam - ians..
haish, assabiah betul kau ni, farhana!

*membawa bola itu begini, bisakah anda..?*

ok, ini adalah antara masa - masa yang paling best..
sebab apa..?
sebab dapat gelakkan orang.. hehe..
takdalah, aku tak sekejam itu..
masa inilah, nilai kerjasama itu dapat dibentuk..
yeah! laungan semangat kami tebarkan..
hehe..
memang superb!
kumpulan kami, dapat number first masa game ini..
hee, memang game ni je yang kami mampu balun..
game lain..?
bukan tak mampu nak dapat yang pertama, cuma bagi peluang kepada yang lain..
kalah menang lain cerita, yang penting kita ENJOY!
yeah! itu prinsip kami..
hehe..
ok, nak citer la sikit game lain..
kami main ambil gula - gula dalam tepung, susun puzzle, bola beracun, passing getah guna straw dan makan epal paling cepat..
ala -ala kanak - kanak gitu..
well, kami baru 18..
masih belum terlambat untuk menikmati keseronokan permainan itu..
hehe..
apa apa pun, excellent!

*alalalala~*

adegan manja pun terjadi.. hehe..
yang ni bukan buat - buat, game ni memang macam nih..
harap maklum.. (:

*maka, ke'panik'an kian terasa..*

ana, awal - awal lagi dah kena attack..
grrr, gobi punya pasal lah ni..
hehe..
tapi takpa, asalkan ana dapat ber - camera.. huhu.. 


 *farhana, slow slooooowww farhana..*

dan akhirnya, STRIKE!
hehe..
inilah laungan semangat dari gobi a.k.a coach bowling aku..
al - maklumlah, pertama kali masuk gelanggang boling..
haih, seriau den dengan boling yang berat tuh..
sabo je le..
nway, i miss this moment damn much..
walaupun mula - mula agak hambar sebab bola aku asyik ke longkang..
but then, i improve!
hehe.. *bangga di situ..
nasib baik kat muadzam ni takda tempat untuk berboling..
kalau tidak, memang 'gian' tak sudah ler..

*superbowl bangi, kami di lane 20..*


 *NF? MA? G? FI?*

Nurul Farhana, Muhammad Adam, Gobinath, Faiz Iman..
hehe..
team bowlers terbaikkkk~
tengoklah score kami, hebat kann.. :P
nasib je semua ni..
hehe..
well, inilah pengalaman manis laksana madu.. *suka - suka..

*sudut hadapan restoran sate hj. samuri..*

perjalanan kami dari superbowl bangi diteruskan ke sini..
ok, firstly memang tak sangka..
sebab apa..?
sebab maa tu dah pukul 11 lebih..
takkan lah tak tutup lagi en..
but then, fuhhh! meriah lagi sate kajang ni rupenye..
ok, tunggu punya tunggu, dah sampai..
ambik kau..
tak larat den nak telan..
alih - alih, passing ke budak laki..
pergh.. memang express lah kan depa makan..
ada pulak tu, siap buat match makan sate paling banyak lagi..
hehe.. siapa..? *teet..


*muke semua kebulor sate..*



*yummy - yummy - yummy*
memang lama sangat tak pekena sate..
sekali sekala, sedap jugak..
miss satey damn much.. hee!


*background pentas yang molek gitu..*
ok, ana baru perasan, perkataan orientasi tu tertinggal 'I' lepas 'R'..
hehe..*kantoi pulak..


 *guess who..?*

sapa tak kenal..
ini lah bakal engineer terkenal satu hari nanti..
hee, ketua group ana nih, Ir. Sharan Raj..
sangat obses dengan nuclear.. hebat!
ok, actually, nak koba..
kami dapat number 5 je.. daripada 7..
hebat tak..? bagi can kat orang lain je sebenarnya..



 *mayah.me.naniey*

ini diaa, roommate aku masa kat bilik 207 hari tu..
sorang ke uniten bangi, sorang ke UK, dan aku, ke uniten muadzam..
1TNB lah katakan..
hehe..
sedar tak sedar..
dah penghujungnya..

ah - haa..
kalau kalian perasan, kat sini ramai lelaki..
ok, meh kita lihat..
semua sekali 63 orang..
20 orang ke oversea, 8 orang ke uniten muadzam dan selebihnya ke uniten bangi..
dalam pada itu, hanya 10 orang muannas..
maka..?
ok, takda apa pun..
nak bagitahu je yang spesis HAWA pupus di sini..
itu je..*noktah..

*TAMAT*

PS. kami datang lambat, tapi kena balik awal.. *tak aci! tak sempat nak jalan - jalan..
PSS. balik - balik je, dikhabarkan berita duka.. aimi nak pindah..? gosh.. suratan atau kebetulan..? sabo je le.. pe pun, redha.. mungkin itu terbaik untuknya.. dia transfer ke uiam, course econs.. *sedih.. )':

*sayonara aimi..*

PSSS. berlaku lambakan friends di FB.. syukran 'ala zaid semua.. (: *hurmm, petanda aku kena puasa FB ke..? tolong.. duniawi..
PSSSS. assignment 80% proceed.. chaiyouk - chaiyouk!
PSSSSS. semoga bulan Rejab membawa barakah, tak sabar menanti ISRAK MIKRAJ..
PSSSSSS. selamat hari bapa kepada ayahanda tercinta.. terima kasih atas segalanya.. (:


*like father, like daughter..*

PSSSSSSS. dek kesempatan yang tak menyempat, maka.. aku gabungkan semua perkara di post ini.. mintak ampun kepada yang tak suka baca post ana yang sentiasa panjang lebar ni..


* * *

teman..
aku bersyukur kerana ditakdirkan untuk mendapat scholar YTN,
dan bukan scholar yang lain..
alhamdulillah..
tapi, syukurku, bukan kerana dapat makan sate,
bukan kerana dapat main boling,
bukan kerana dapat kerja ngan TNB lepas graduate.. 
bukan.. bukan kerana ini.. 
syukurku kerana..
aku bernaung di atas lembayung rahmat - Nya..
insha - Allah..
mungkin ianya sukar untuk kamu fahaminya, maka abaikan..
:')
apa apa pun, aku syukur..
ada zuq yang kian memahat di hatiku..
yang mungkin aku juga tak tahu apakah ia..

“tidakkah kalian mendengar? tidakkah kalian mendengar? sesungguhnya kesederhanaan itu sebahagian daripada iman!” (HR Abu Daud)

will miss this moment a lot!
thanx YTN! thanx TNB!

4 comments:

nasot said...

haha. bgosla fana bahagia dgn keputusan fana :)

~ farhana selamat ~ said...

hee, alhamdulillah..
thanx nasot..
doakan kte bahagia selamanye..

Anonymous said...

assalamualaikum...ukhti..asif...
ana ingin berkongsi sedikit..kan dlam post ukhti ini ada gambar yg ade sahabat ukhti yg tidak pkai tudung...ana hrap ukhti pdam la gmbar 2..semoga kte same2 dpat menggapai mardhotillah=)

~ farhana selamat ~ said...

waalaikumussalam..
trima kasih sgt2 atas ingatan..
insha - Allah, JZKK!