Friday, October 28, 2011

derita.

meskipun setebal mana mendung melitupi langit, namun sinar mentari tak pernah kehilangan cahayanya..
ia sentiasa menghadirkan sinarnya..
ia sentiasa tegar tanpa kehilangan jati dirinya sebagai sumber penerang di hari ini..
ia tak pernah menunda bersinar hingga esok, meskipun ia dapati mendung menghalang keindahan sinarnya..


tatkala merenung keindahan ciptaan - Nya ini..
aku terigau dek kisah katak yang dihadamkan oleh lecturer tersayang kepada kami..
oh ya! mungkin agak comel bercerita tentang si katak..
tapi katak ini bukanlah si "crazy frog" yang rancak berjoget ke sana - sini tapi katak ku ini katak yang hebat!
sungguh! aku pun tak hebat seperti - nya..
namun, apakah kau tahu, HEBAT lagi sang Pencipta nya..
Allahu Akbar! 


suatu hari, ada sekumpulan katak berkumpul mengelilingi sebuah perigi yang separuh siap..
dua ekor katak terperangkap di dalam perigi itu, akibat tidak berhati - hati ketika melompat..
mereka melihat ke dalam mana perigi tersebut dan ternyata terlalu dalam..

"kamu tawakal saja la.. mungkin ini nasib kamu!" jerit katak dari atas kepada dua ekor katak di dalam perigi itu..
"kami pun tidak tahu macam mana kami nak bantu kamu naik ke atas," kata katak yang lain..
"itulah kamu, kenapa cuai sangat.. ini padahnya tidak berhati - hati.. kalaulah kamu betul - betul semasa melompat, takkan jadi tragedi macam ni," tambah katak yang lain..

namun kedua - dua ekor katak itu tetap berusaha naik ke atas dengan melompat..
tapi, mereka masih gagal..
dari atas terus kedengaran suara - suara yang hanya membunuh harapan mereka..
setelah agak lama mencuba, salah seekor katak berputus asa..
badannya sakit - sakit akibat melompat tidak berhenti-henti..
tenaganya pula semakin lemah..
dia hanya mampu bersandar pada dinding perigi..
ditambah pula dengan semangatnya lumpuh dek kata - kata yang tidak memberangsangkan dari atas..

tidak berapa lama kemudian dia pun mati..
MATI KATAK!
kumpulan katak - katak di atas hanya mampu melihat..
melihat rakannya telah mati, katak yang seekor lagi meneruskan usaha melompat..

"kamu tak nampak ke kawan kamu tu dah mati..? kamu pun nanti akan menyusul sama!"
"udah - udah lah tu, simpan saja tenaga kamu.. membazir je kamu melompat - lompat.."
"buat kali terakhir, kamu ingin makan apa..? kami akan bawakan.."

begitulah pelbagai teriakan kedengaran dari atas..
namun katak itu tidak mempedulikannya..
dia terus melompat.. 
akhirnya seperti ada satu semangat baru, katak itu melompat begitu tinggi dan berjaya keluar..
takjub melihat apa yang berlaku, seekor katak menemu ramahnya..

"kenapa kamu tetap melompat walaupun kami sudah menyuruh kamu menerima takdir yang kamu mungkin akan mati seperti kawan kamu..?"
"oh, sebenarnya telinga saya kurang dengar.. saya ingatkan kamu semua memberi semangat kepada saya untuk terus melompat.. saya lihat mulut kamu semua menjerit sesuatu, seolah - olah memberi semangat kepada saya.. sebab itu saya terus berusaha, tidak mahu mengecewakan kamu semua.."

sungguh memotivasikan! 
terima kasih atas ingatan.. ^_^
aku mesti kuat, jauh lebih kuat dari engkau, si kecil hijau!
i'm wondering, is it better to be deaf..?
ohhh ALLAH, jadikanlah aku manusia yang ber - SYUKUR se - syukur syukur nya!

:'|

"nothing beautiful is created without struggle..
you want your heart to be beautiful, but you forget that a diamond is created by heat and pressure, and pure gold is made by heating.."

walaupun orang kata macam - macam tentang kita, itu bukanlah penghalang utama untuk kita berjaya..
usah percaya apa yang orang lain katakan kerana kita tahu apa yang terbaik untuk kita..
semuanya terpulang kepada diri kita masing-masing..
apa yang perlu kita buat, hanya perlu PEKAK - kan telinga..
adakah untuk selamanya..?
bukan, just think the positive way..
semua orang tahu, dalam kehidupan kita, kita fikirkan postitif, semua yang positif terjadi..
maka, akui dan berbahagialah..
kata - kata positif yang diberikan kepada seseorang yang sedang 'jatuh' cukup membuatkan orang tersebut bangkit dan membantu mereka dalam menjalani hari - harinya..
namun, sebaliknya kata - kata buruk yang diberikan kepada seseorang yang sedang 'jatuh' dapat membunuh mereka..
berhati - hatilah kawan dengan apa yang kau ucapkan..
suarakan 'kata - kata kehidupan' kepada mereka yang sedang menjauh dari jalur hidupnya..
kadang - kadang memang sulit untuk diertikan bahawa 'kata - kata kehidupan' itu dapat membuat kita berfikir dan melangkah jauh dari yang kita jangkakan..
semua orang dapat mengeluarkan 'kata - kata kehidupan' untuk membuat rakan dan teman atau bahkan kepada yang tidak kenal sekalipun untuk membuatnya bangkit dari keputusasaan, kejatuhan, kemalangan dan seumpamanya..
sungguh indah bukan jika kita dapat meluangkan waktu kita untuk memberikan 'semangat' kepada mereka yang sedang putus asa dan jatuh..

"meniupkan harapan di dalam jiwa agar cita - cita terus hidup memerlukan keazaman yang tinggi.."
*hlovate quote - penuh inspirasi..*

HIJRAH..
ya! begitu juga dengan perjuangan..
perjuangan dakwah takkan lari dek insan yang degil dan sentiasa mempersoalkan seruan ISLAM..
makanya, episod dakwah haruslah dibajai dengan nilai mem - PEKAK - kan diri dari caci maki, sumpah maut, dan kecaman yang sebenarnya dilakukan oleh si KECUT yang egois..
jadi, apa lagi ditunggu..
kalau benar nak lompat, melompatlah, berhijrahlah..
dari suatu persekitaran yang jahat kepada persekitaran yang baik..
dari suatu persekitaran yang baik kepada persekitaran yang lebih baik..
dari suatu persekitaran yang baik kepada persekitaran yang lebih lebih baik..
dari suatu persekitaran yang baik kepada persekitaran yang lebih lebih lebih baik..
tapi, jangan pula kau melompat tak bertempat..
daripada keadaan bermusuh dengan rasuah kepada terliur dan ghairah dengan rasuah..
daripada memerangi kezaliman kepada pembenci keadilan..
daripada menolak penyelewengan kepada menyokong salah guna kuasa..
dan daripada berjiwa rakyat kepada penindas rakyat..
seruan untuk kita memenuhi janji dan amanah bukannya mengkhianatinya adalah seruan kepada orang mukmin..
manakala orang - orang yang beriman, yang berjihad pada jalan Allah dan yang berhijrah dengan prinsip ISLAM adalah golongan yang mengharapkan rahmat Allah.. 

"indeed, those who have believed and those who have emigrated and fought in the cause of Allah - those expect the mercy of Allah and Allah is FORGIVING and MERCIFUL.."
(surah Al - Baqarah : 218)

wallahu a'alam..
tiba - tiba, bait kata "hijrah satu wawasan" terngiang - ngiang di telinga..
smart camp yang lalu membuatkan aku mengimbau kembali kenangan ihtifal zaman dolu - dolu :)
okay then..

maka, the conclusion is..
jika tak tahan menderita, lebih baik mati sahaja..
haha, agak tersentap di situ, tak mengapa..
untuk jiwa yang keras seperti aku, pasti senang untukku hadam..
namun, apa pun yang terjadi..
tersenyumlah atas anugerah hidup hari ini..
bersyukur dan bersangka baiklah bahawa DIA masih memberikan kesempatan untuk kita kembali kuat..
sebut setiap asma - Nya dengan penuh kerendahan hati..
besarkan DIA dalam setiap detik perjalanan ini..
jangan engkau gantikan keceriaan diri dengan kesuraman hati yang engkau nampakkan pada wajah yang bermuram durja..
ingat, ingat sedalam - dalamnya resam KATAK hebat!
jalan JIHAD tak selamanya mudah..
aku berjaya kerana aku tidak mendengar apa yang mereka sibuk katakan..
tenanglah sahabat :')


PS. credits to madam J atas cerita hebat ini..
PSS. sedang menggali lagi ilmu menge - shoot keindahan alam :)
PSSS. cuti deepabali dah sampai penghujungnya, oh masa, telah tertunaikah janji ku untuk menguruskan kamu dengan sebaiknya..? huhu..
PSSSS. maka, 2/11/11 berlangsungnya QUIZ 2 costing dan MID - TERM microeconomics, fuhhh! doakan yang terbaik ya!
PSSSSS. maaf, kalau tajuk untuk post kali ni begitu sentappp!
PSSSSSS. dua HERO air terjun! ^_^ seronok menikmati keindahan di IMPIAN RESORT, hulu langat hari tu..


aku dalam rentetan untuk bersama menggapai redha - Nya..
maafkan aku andai aku bersalah,
tegurlah aku semahu - mahunya..
aku bukanlah sempurna seadanya..
JZKK sahabat!
- farhanaselamat -

6 comments:

hani said...

motivasi itu boleh datang dari hal sekecil apa pun. tapi, er..the froggie's pic is something that i'd skip.wahhaa... haiwan itu tak reti takut dgn i!hehe..

D-SIM said...

dude, Allah kan ada, dan sentiasa ada bersama orang yang 'memekakkan' telinganya untukNya :D

p/s: err..memang kena selalu ambil gambar pemandangan, tapi gambar awan dgn burung tu superb !

~ farhana selamat ~ said...

@hani..
absoultely right!
ohhh icic, hehe..
takut katak ye.. ^_^

~ farhana selamat ~ said...

@d - sim..
betul kata anda, Allah is always there for us..
insha - Allah, utk renungan semua..

sdg bertatih lagi dlm dunia itu, tapi smmgnya tenang mlihat anugerah ilahi ini.. ^_^

Iznie said...

salam ziarah....


tenangnya tengok gambar tu. :D

subhanallah.. :)

~ farhana selamat ~ said...

@iznie..
salam ziarah kembali..
tenang, kan..? sungguh! SUBHANALLAH!
Allah SUPERB ever!