Sunday, February 26

cheers and happiness.

Ukhuwah itu ibarat dua tangan yang saling bersentuhan. Tidak ada tangan yang lebih bersih antara duanya. Jadi, dengan bersentuhan, keduanya akan saling membersihkan. Subhanallah. Hebat caturan Allah :')


25 - 26 Februari 2012 | 3 - 4 Rabi'ul Akhir 1433 H | Tamrin Nuqaba' 2011/2012
Pusat Islam Ibnu Khaldun. Universiti Tenaga Nasional. Kampus Muadzam Shah.

* * *

Rasulullah bertanya,

"Mahukah kalian jika aku menunjukkan amalan yang lebih besar pahalanya daripada solat dan puasa?"

Sahabat menjawab,

"Tentu sahaja."

Rasulullah menjelaskan,

 "Engkau mendamaikan yang bertengkar, menyambungkan persaudaraan yang terputus, mempertemukan kembali saudara - saudara yang terpisah, menjembatani berbagai kelompok dalam Islam dan mengukuhkan ukhuwah di antara mereka, semua itu adalah amalah soleh yang besar pahalanya. Barangsiapa yang ingin dipanjangkan usianya dan diperbanyakkan rezekinya, hendaklah dia menyambung tali persaudaraan."
(HR Bukhari - Muslim)

* * *

Allah, Allah, Bismillah.

Bintang yang tersusun, bulan yang purnama, bayu yang bertiup, awan yang berarak dan kehijauan. Semua aku tinggalkan untuk pulang! *Sobs* :'(

Aku tak sangka, fasa ketiga kehidupan yang aku lalui di sini akan meninggalkan kenangan manis sebegini. Rupanya betullah, kita hanya merancang, Allah saja yang menentukan segalanya. Sungguh, pada awalnya terasa bagai Allah sambarkan petir kepada kami dan sangka kami, petir itu akan bertambah haru dengan ribut serta kilat yang sabung menyabung. Rupanya tidak. Betapa romantiknya Allah, Dia berikan kami pelangi yang paaaling chumil. Allah, sweetnya! :') Ya. Aku masih ingat lagi janji - Nya. “Kalau kamu bersyukur, nescaya Aku akan menambahkan rezeki kepadamu.” Alhamdulillah thumma Alhamdulillah.


Hari berlalu dengan pantasnya. Sehari bagaikan sesaat aku merindui waktu itu :') Abaikan. Saya memang jiwang. ^_^ Oh ya, lupa pula untuk saya kongsikan. Ya, program dua hari satu malam ini dinamakan Program Tamrin Nuqaba' 2011/2012 atau nama lainnya Training of Trainer Nuqaba' (TOT). Program ini boleh dikatakan program wajib setiap Semester. Motifnya? Yang utama, untuk meningkatkan skil - skil para Nuqaba' untuk cater adik - adik usrah masing - masing. Insha - Allah.

Alhamdulillah, banyak ilmu yang dapat digali. Daripada Zero kepada Hero. Daripada A kepada Z. Daripada Alif kepada Yaa. Semuanya kerana, rencana Dia yang menemukan kami dengan kamu. Trust me, Ikhwah dan Akhawat UIA Kuantan is sumpah Osem! They touch our heart. They enhance our spirit. They teach us about Deen. They let us to be close with Allah the Almighty. And of course, they make us happy from the day they came here, the day they left UNITEN and Insha - Allah this happiness will maintain abadan abada till we meet in Jannah. Subhanallah. Hebat Tuhan pemberi rasa nikmat Ukhuwah ini. Allah.

Menjadi suatu kelaziman sesebuah program untuk dimulakan dengan sesi Ice Breaking. Oyeah. Kami tak ber - Ice Breaking, tapi kami ber - Ice Melting. Hewhew. Okay, pantun kejap, "Taaruf Al - Ankabut diberi nama, menjadi wadah kasih kita." Amboii. Hihi. Al - Ankabut? Apakah? Al - Ankabut is Spider. Ah - haa, which means to say, kami akan bertaaruf dan at the same time satu spider web yang besar akan terhasil antara kami. Bagaimanakah? =.='


Ini lah dia Al - Ankabut kami pada permulaannya. Okay, bukan jadi spider web, tapi jadi bintang. Alahai. Serius comel. Nak buat camane kan, kebetulan pulak masa baling - baling tali rafia tu jadi bentuk STAR! ^_^*




Pabila nikmat melihat itu ditarik balik dalam sekelip mata, apakah perasaan kamu?

Masha - Allah. Begitu hebat ujian yang Allah berikan kepada hamba - Nya. Merasakan diri sebagai seorang yang buta walaupun beberapa minit pun sudah tidak sanggup, inikan pula untuk selamanya. Allahu Akbar. Saya sangat salute kepada insan - insan ini. Sungguh, ujian kesabaran bukan calang - calang orang yang dapat melakukannya. Sungguh berat. Saat mata dalam kegelapan, aku hanya dapat mendengar insan sekeliling. Gelak tawa, jeritan, tangisan, deruman. Namun, keadaan mata yang membataskan membuatkan aku sedih. Ternyata, di dalam fikiran ini, apakah yang berlaku sebenarnya. Allahumma Solli 'Ala Muhammad.

Baik, back to the main activity. Actually, LDK or game ini motif utamanya ialah untuk membawa barang amanah iaitu bola pingpong menggunakan kertas mahjung ke checkpoint yang disediakan. Apa - apa pun, tetap ada syarat - syaratnya selain menutup mata menggunakan kain hitam. Antaranya, ketua kumpulan akan memberikan arahan, tetapi arahan itu dalam bahasa yang terbalik. Misalnya, arahan untuk bergerak ke kanan, tetapi apa yang ketua akan arahkan, "Bergerak ke kiri." Begitulah sebaliknya. Dan kami yang menutup mata ini juga tidak dibenarkan bersuara. Setelah sampai di checkpoint, arahan akan diseragamkan seperti biasa. Motifnya, anak buah kena peka dengan apa yang disampaikan oleh ketua. Dan semestinya, untuk mengetahui nilai syukur atas nikmat mata dan telinga yang Allah berikan. Dan secara tak langsung sebenarnya, game ini menunujukkan betapa mulianya Allah kepada hamba - Nya. Pabila jalan yang kita lalui salah, Allah akan lagi susahkan dan pabila jalan yang kita lalui betul, Allah akan lagi mudahkan. Sebab tu bila awal - awal masa arahan terbalik tu kami rasa perjalanannya amat panjang, padahal depan Balai Islam je. Alahai. Hebat betul. Begitulah ceritanya. Simple but really Meaningful! ^_^

Banyak lagi yang nak diceritakan tentang slot - slot yang serious terkesan dalam hati jiwa dan raga ini, Fuhh! Best sangat sangat sangat! Semakin didalami ilmu sebegini, terasa semakin jahil diri ini sebenarnya. Shukran Lillah atas peluang ini. Thanks Brothers and Sisters :') Tiada apa yang kami mampu berikan, cukuplah doa menjadi penguat ikatan. Insha - Allah, till we meet again.


Sesi Usrah dan teguran membina. Setiap orang akan diberikan masa 5 minit peluang untuk bercakap seperti di dalam usrah Mengikut tajuk - tajuk yang diberikan. Misalnya, aqidah, ibadah, sirah dll. Dan seterusnya, Fasi akan tegur mana yang perlu and share some experience to improve the skills of communication. Nice :)


Ya, ternyata aku rindukan saat hembusan angin yang sepoi - sepoi ini. "Dadu dilempar, ilmu ditabur." Itu temanya. Serious best! Banyak imu yang dapat. Okay, rasanya semua orang tahu main game ni. Alaaa, yang main dadu tu. Hihi. Kalau dapat jawab soalan dengan betul, boleh lah mara beberapa tapak mengikut nilai dadu yang dilempar, kalau salah, undur saje. Soalan banyak berbangkit tentang sejarah / sirah. Memang harapan ah, nak menang. Mana taknya, para akauntan, ahli bisnes dan pakar kewangan hanya sering bermain dengan nombor. Teiba lak, tanya bab - bab ni. Memang failed ah. Seriyes rasa sia - sia je ilmu sejarah yang belajar dulu - dulu. *Sobs*


Slot Forum dari Ikhwah dan Akhawat UIA yang awesome. Tajuknya, "Nabi Teladan Daie Murabbi". Very fresh, sempoi and superb hujah dan pandangan dari mereka. ^_^


Sebilangan Ikhwah dan Akhawat UNITEN Kshas :)


Dari Kiri : Ustaz Rosli (Murobbi), Bro Syazwan (KN UIA), Bro Syamil (KN UNITEN) 


 UTK till Jannah :')
"There are times when strangers are like family. What are your dream? Eternal Happiness."
(Hlovate)

Dan hari ini, aku belajar. Untuk menghadam segala rasa sedih, kecewa dan geram atas kelakuan manusia. Untuk istiqamah dalam segala perkara. Untuk banyak bersabar dan tabah dengan kerenah orang sekeliling. Masha - Allah. Tumpahnya air matanya membuatkan hatiku sayu. Sungguh. Semoga Allah kurniakan keberkatan sepanjang hidupnya. Amin. Ya, saya ingat lagi tentang ini. Dan ia membuatkan saya terfikir dan menyoal kembali. Mengapakah aku tak mampu jadi sebegini?

Seorang Profesor memulakan kelasnya dengan memegang gelas yang berisi sedikit air di tangannya. Dia tunjukkan kepada semua pelajarnya lalu bertanya.
Prof : Berapa berat gelas ini?
Pelajar : 50 gram! 100 gram! 120gram!
Prof : Tak mengapa. Saya  pun tidak tahu beratnya yang sebenar kecuali saya timbang beratnya dahulu. Tetapi, soalan saya ialah, apakah yang akan berlaku jika saya angkat gelas seperti ini untuk beberapa minit?
Pelajar : Tiada apa - apa pun yang berlaku. Semuanya okay!
Prof : Tapi, apa yang akan berlaku jika saya angkat gelas seperti ini selama sejam?
Pelajar : Lengan prof akan mula sakit.
Prof : Ya. Betul kata kamu. Baik, cuba sekarang apa yang akan berlaku jika saya angkat gelas ini untuk sehari?
Pelajar : Lengan boleh jadi kebas, prof mungkin mempunyai tekanan otot yang teruk dan lumpuh dan seharusnya, perlu pergi ke hospital! *Semua pelajar ketawa. LOL!* 
Prof : Haha. Bijak sekali! Tetapi cuba kamu fikir balik, sebenarnya ada perubahan tak pada berat gelas tu?
Pelajar : TIDAK!
Prof : So, apa yang menyebabkan sakit lengan dan tekanan otot?
*Pelajar hairan. =.='*
Pelajar : Letakkan gelas itu ke bawah!
Prof : Ya. Tepat sekali! Masalah dalam kehidupan kita pun sama seperti ini. Bila masalah itu bertapa di kepala kamu selama beberapa minit, itu masih okay. Bila difikirkan masalah itu lama - lama, kepala akan mula terasa sakit. Bila kita fikir lagi dan lagi dan lagi tentang masalah tu, lama kelamaan, ia akan melumpuhkan kamu, bukan takat kepala, serba - serbi akan jadi tak bermaya. Mungkin akan hadir suatu instinct yang menyatakan yang kamu tak boleh nak buat apa - apa lagi dah. Tapi sebenarnya, kamu silap jika kamu melayan instinct tersebut. Apa yang penting, letakkan seluruh kepercayaan kita kepada Allah SWT. Jadi, letak lah 'GELAS itu ke bawah' setiap hari, agar hidup kita tidak berasa berat, tidak berasa stress walau apa pun yang terjadi. Insha - Allah.


"Ketenangan adalah tanda iman yang kukuh manakala kebimbangan dan tekanan adalah tanda iman yang lemah." :') Wallahu A'alam.

PS. Terima kasih berbillion billion kepada semua yang menjayakan Tamrin Nuqaba' 2011/2012. May Allah ease our way, Insha - Allah.
PPS. Shukran Jazilan 'Ala Kulli Hal to Brothas and Sistas UIA. Semoga berjumpa lagi.
PPPS. Btw, makanan masa Tamrin sedap belaka! >.< Hehe.
PPPPS. To all Uniten - ians, jom derma darah di Lobi Audi Rabu ni dan jom singgah Balai Islam, Ustaz Rujhan mai :)



Salam 1001 chenta kerana yang SATU  :)
- farhanaselamat -




No comments: