Wednesday, February 29, 2012

290212.


Awesome. 29.2.2012 :')

Bukan kerana apa. Cuma kerana dia jarang - jarang muncul. Cuma kerana dia jarang - jarang timbul. Cukup empat tahun, dia jengah kembali. Ya. Dia sungguh unik. Dia, sungguh istimewa. Dan kerana itu, dia sungguh berharga :')

* * *

Sejurus tamatnya kelas Macroeconomics pukul 2 tadi, dengan ke - eksaited - an yang melampau, aku bersama sebilangan classmates aku yang lain ke Lobi Auditorium untuk tujuan seperti yang tertera di bawah ini. Huhu. Sesampainya kami di sana, kami agak teruja kerana keadaannya yang agak sibuk dengan seluruh ummat Uniten Kshas. Apakah? Lupa pula, 'Peak Time'. Padan ah ramai bebenor orang kat sini :O Ah - haa. Alhamdulillah, rezeki kami. Even kami sampai dalam 2 lebih, kami still dapat isi borang untuk derma darah tu. Tahukah anda, tak lama selepas kami mendaftar, kaunter pendaftaran telah ditutup asbab borang dah habis. Well, itulah dinamakan rezeki 'langkah kanan'. Ye takk? Hihi.


Next, lepas isi borang semua, kami ke section check - up. Which means to say, first, kami kena timbang berat (wajib berat more than 45kg), second, darah kami perlu diperiksa untuk diketahui apakah jenisnya (A, B, AB ataupun O) and lastly, kena check paras haemoglobin (more than 12.5Hg or not). Resultnya, seperti apa yang telah aku ketahui, berat cukup - cukup 45kg, jenis darah aku memang tetap B positive. Btw, ada ke jenis darah yang berubah? Heh. And haemoglobin aku 14.6Hg. Pehh, mantop tak? Ngee :D Okay, actually bukan takat tu je. Next, kami kena queue lagi untuk check - up dengan doctor and measure blood pressure. Setelah diukur BP, ternyata aku tak cukup kelayakan nak menderma. Adododoi. Tak lepas 90/110 something like that ah. Doctor kata, tekanan darah aku rendah plus, berat yang cukup - cukup saje. Setelah di - advise oleh doctor, beliau biasanya tak bagi orang - orang macam ni untuk menderma. T_T Sedih wa cakap lu. Tak dapat berbakti kepada masyarakat. Wuuuu.

Muka - muka excited nak derma darah! >.<

Sebenarnya, bukan aku sorang yang camni. Ada lagi yang tak berpeluang sama. Ada yang sebab baru lepas demam, ada yang sebab baru lepas operate, ada yang sebab baru lepas makan ubat, ada yang sebab tekanan darah rendah, macam aku dll. Bukan nasib kami kali ni diberi peluang untuk menderma darah ber - gallon gallon. Insha - Allah, next time. Oyeah. Misi meningkatkan tekanan darah harus disempurnakan. Jom beli garam banyak - banyak yok! Ahahahaha :D Mampuih, kena darah tinggi pulok aih.

So, disebabkan aku tak berkelayakan, aku pun membawa diri yang duka ini bersama geng - geng yang tak berkelayakan. Huhu. Ayat pasrah je. Serius, aku memang terhingin sangat. Sejak kecik lagi kot, aku memang suka tengok darah. Okay, ini tarak tipu punya. Entah. Aku pun tak tahu, mana datang kekuatan tu. Mungkin sebab fikrah aku dulu - dulu memang set nak jadi Doctor, so takleh ah takut darah kan. Hihi. Mungkin. Aku pun tak pasti. Yet, aku still ingat lagi tentang kejadian di klinik suatu ketika semasa aku bergelar 'Missi Nurul'. LOL. Senior nurse and doctor panggil saya Nurul tau kat klinik dulu. Huhu. Baik, untuk pengetahuan, disebabkan darah, aku pernah kena marah oleh Doctor. Actually, benda simple je. Tapi biasalah, doctor, lagi - lagi doctor perempuan. Mereka amatlah mementingkan keselamatan. Oh ya, apa yang aku lakukan? Tahukah anda bahawasanya saya telah membahayakan diri saya dengan mengasingkan jarum dari syringe dengan hanya menggunakan tangan sahaja tanpa sebarang lapik. Benda simple, takda lah bahaya sangat. Tapi, bagi doktor, apa yang dibebelkannya benar belaka. Beliau berkata, "Kamu tahu tak, kalau jarum tu tertusuk ke dalam jari kamu, itu sangat bahaya. Sebab apa? Kemungkinan pesakit ini menghidapi HIV, so kamu berkemungkinan akan mendpat HIV juga tanpa disedari." Begitulah ceritanya. Adoyai. Care betul doctor den ni kan? Hihi. Thanx Doc! Asal nampak darah je, saya sentiasa ingat pesanan Doc :') Hohoi, saya rindu!

Btw, dalam banyak - banyak antara kami, 4 orang je kot yang lepas derma darah. Haih. Nampak sangat masing - masing antibodi lemah belaka. Congrats to Boo, Hazreena, Riri and Nadia.

Menurut sumber, Hazreena mencatat masa paling cepat memenuhkan darah dalam beg yang diberi dengan catatan masa selama 7  minit 38 saat. Pheww. Laju gila darah dia mengalir.

Next, Boo. Haha. Ini tangan sasa beliau. Dengan catatan masa 12 minit lebih.

Next, Riri dengan kelajuan sebanyak 15 minit plus plus. Opss, gambar Riri tak ada pulok dalam camera teman. Sorry.

Nadia bersama beg darah yang masih tak berisi lagi. Hoyeah. Masa dorang tengah ambil darah, aku tak tunggu sebab ada Liqa'. Then, bila balik, budak budak ni kecoh. Rupanya, Nadia punya darah beku. Aiyoyoyo. Pelik je bunyi. Hee. Last - last, Missi tu kata, Nadia derma suku beg je. LOL. Comel je. ^_^

Disebabkan aku tekanan darah rendah. Aku cubalah try test tanya Mr. Google camane nak kasi up sikit tekanan darah, then dia habaq. Aku kena makan sarapan. Jangan tidur lambat. Kena makan daging kambing. Minum air putih atau air jarang dalam bahasa jawanya dalam kuantiti 7 - 8 gelas. Amalkan makan vitamin C. Okay, FYI, semuanya den tak buat. secara istiqamah. Hoho. Sarapan? Harapan ah. Selalunya makan brunch terus qadak dengan lunch. Minum air pun tak sampai satu botol. Tidur pun dah selalu lambat. Vitamin C? Satu supplement hape pun aku tak amalkan, lain lah masa kerja klinik dulu, setiap hari makan. So saddd :( Ehem. Okay, cool je! B) Farhana bolehhh! Insha - Allah.

Oyeah! >.<

Percayalah, sebenarnya menderma darah ini adalah sesuatu yang menyeronokkan dan bukan menyeksakan. trust me. Even though hajat saya tak kesampaian. Tapi dari riak wajah kawan - kawan saya, mereka telah buktikannya. Hihi. Awesome lah korang! >.<

Darah adalah sebahagian daripada manusia dan manusia pula lebih bernilai dari harta, dan orang yang menderma darah sebenarnya telah menderma sebahagian dari dirinya yang bersifat benda kepada saudaranya kerana kasih sayang dan perasaan mengambil berat. Walaupun darah yang kita derma itu hanya satu beg, tetapi nilainya mampu menyelamatkan satu nyawa. Renung - renungkan dan selamat beramal :') Sesungguhnya, besar ganjarannya di sisi Allah jika kamu menolong saudaramu yang amat memerlukan. May Allah bless always!


PS. Tadi telefon mama, uri masih tak berpusing dan mama kena kerap pergi hospital buat check - up. Saya mula risau. Apa pun saya serah semuanya kepada Yang Maha Berkuasa. Mohon doa dari semua!
PPS. Weekend ni pergi Cherating. Weewit. Piknik bersama akhawat. >.< Yeay.
PPPS. Apa - apa pun saya terpaksa batalkan niat saya nak ke Expo Buku Islam kat PICC tu :'(
PPPPS. Dengar berita dukacita dari pihak Ustazah Hasiah, semoga Allah sembuhkan Ustazahku yang disayangi.
PPPPPS. Just nak update, esok dah masuk bulan Mac and ada 2 event yang syiokk dari PPI. Sila take note wahai UNITEN - ians :) 1st March - Ceramah Dia Kekasih Allah at Balai Islam. 2nd March - Audition Nasyid at USK. Sekian, harap maklum.

"Act dumb. You'll learn more."
Penangan Quiz IQ classmates, tetiba rasa SERABUT. Hoho.
- farhanaselamat -

No comments: