Monday, March 5

iman empat sendi.

Iman itu dibina di atas empat sendi iaitu keyakinan, kesabaran, perjuangan dan keadilan. (Saidina Ali)

Saya sedang makan aiskrim. Aiskrim ini sedap. Kawan saya nampak saya makan. Saya ingat nak belikan untuk dia. Tapi duit saya dah habis. Jadi, saya decide untuk share dengan kawan saya. Biarpun dia tak dapat nikmatinya dari permulaan, at least saya tak nak rasa nikmat ini sorang - sorang. Saya cuma mahu dia tahu dan dia rasa segala kenikmatan yang saya rasai ketika itu. *Manis*

Insha - Allah. Itulah anologi yang saya kira, saya patut share dengan anda tentang MK yang saya join weekend lalu. MK itu apakah? In short, it is an outdoor camping. ^_^ Erghh. Asyik pergi camping je mu ni, Farhana. Takdok benda lain ke? :O Well, entah. Saya ini bukan jenis yang cepat bosan. Sebab saya tahu, setiap camping yang saya pergi tu punya kelainannya yang tersendiri. Ada aura gituh. So, menurut 'inche eksaited' yang bermaharajalela dalam diri, adalah lebih baik saya join camping tu daripada menghabiskan masa dengan sia - sia begitu sahaja di Bumi Amazon tersayang.

Alhamdulillah, segalanya berjalan lancar. Terisi juga dada hina ini dengan serba - serbi ilmu yang bagi saya, saya terlalu amat tersangat dahagakan itu semua. Sumpah! Tersangat syiok tahap dewa program tu. Susah untuk saya gambarkan dengan tulisan. Apa apa pun, Alhamdulillah, Allah pilih saya. Walaupun at first, saya agak terpalit untuk ke sana asbab kos nya yang agak mahal, yakni enampuluh hengget. Tapi apalah sangat enampuluh hengget itu jika dibandingkan dengan nikmat ilmu, ukhuwah dan iman yang saya dapat masa tu. Alhamdulillah, mercy ya Rabb! Tidak ternilai rasa syukur kepada - Mu atas segala kurnia. Sungguh, Engkau Maha Pemurah, biarpun aku adalah pendosa tegar :'(

Menariknya program ini adalah kerana, pesertanya adalah dalam kalangan akhawat saja. Saya kira, ini adalah camping yang pertama saya dengan kaum sejenis. Sangat nice, pabila bidadari sorga bergabung bekerja :) Saya rindu. Sangat. Fulsetop.


Rasanya, cukuplah kalau saya ceritakan randomly apa input yang akan saya outputkan dari sana. Kalau mahu details, boleh lah calling calling. Okay, saya gurau je. ^_^ Dimulakan dengan Ice Breaking. Eh, Bismillah lah :) Hee. Sangat seronok sebab kami main bulat kecil bulat besar, pusing - pusing sampai pening dan bertaaruf dengan orang depan dan belakang. Pening? Okay, saya tahu kamu tak paham. Paham - paham jelah. Awesome sangat bila kenal dengan mereka yang se - fikrah, se - chenta dan se - sinonim seperti mereka. Oh ya, lupa pula saya. Actually, MK ini di - organise oleh Sisters UIA Kuantan. So, mostly yang join adalah mereka. Just that ada lah jugak kelompok kecil dari UMP dan UNITEN termasuklah saya sendiri. Maka, berkenalanlah kami dan akhirnya, ramai sisters yang ada bau bau 'badam' dengan saya sebenarnya. Convert perkataan 'bacang' kepada 'badam' kerana sesungguhnya, sahabat mereka adalah sahabat saya. Baik, abaikan ke - Bombastik - an itu :D Sungguh, dunia ini kecil. Banyak kali saya bilang ini sama hati. Alhamdulillah. Nice sangat! ^_^

Tidak cukup satu, saya rasa seperti mahu lagi, lagi dan lagi. Serius! Sangat tidak cukup untuk roh saya yang sangat tenat pada saat ini. Sometimes, diri terasa macam dah cukup bagus, padahal bila diri dilewati insan insan superb kelas pertama ilmu Islam nya, sungguh kau akan rasa seperti seekor semut hitam, yang kadangkala kelam ditelan gelap. Betapa hinanya diri. Sebelum tidur, sempat juga terfikir, apakah sudah saya lunaskan persiapan untuk ke syurga. Mulut hanya bisa berkata - kata. Hati mengeluh banyak dosa :(

Alhamdulillah, ke - chenta - an ini saya semadikan bersama mereka, akhawat yang tak kering gusi melimpahkan ilmu. Saya belajar, untuk mentadabbur alam bersama Mukjizat teragung. Bayangkan, masa tengah explorace bawak Quran. First time kot. Mana tak nya, semua clue checkpoint, dia bagi sepotong ayat, so that teka ayat tu berkaitan dengan apa. Hebat! Hebat! ^_^ Saya juga belajar untuk menjadi serikandi mujahidah yang punyai kekentalan fizikal tahap gaban. Oyeah. Hal inilah yang bikin saya punya otot cramp sampai nak gelak pun, sakit satu badan. Allah.. Kami kena lari keliling dewan selama 5 minit untuk beberapa pusingan. Kami kena sit - up, push - up semua. Okay, simple je. Gaya macam teruk sangat je kan. Hihi. Actually, aktiviti kami ini sisters relate - kan dengan isu ummat yang fofuler sekarang. Btw, anda tahu tentang GMJ. Baik, Alhamdulillah. Ramai yang mengangguk tanda tahu. GMJ is the short form for Global March to Jerusalem. Pe pun, actually saya pun baru lah jugak tahu perkara ni setelah di - uar uar kan oleh classmates and seniors saya. Jadi GMJ ni sebenarnya adalah satu wasilah untuk menyelamatkan saudara - saudara kita di sana. Untuk details, boleh lah ke sini. Insha - Allah.

Seterusnya, mereka uji kami. Sisters and Commitee tarik salah satu ahli kumpulan kami untuk dijadikan tawanan. Kiranya, nak bagi kami cuba rasakan kehidupan 1400 tahun yang lalu. Allah, masa tu sangat dahsyat! Tetiba rasa, eh betul ke aku kat Malaysia ni? Cuba awak bayangkan, sisters semuanya berpurdah, laksana ninja dan menengking nengking kami asbab sedang melakonkan watak sebagai kafir yang tamak dan berjiwa terrorist. Dan di situ, kami melantik ketua bagi pihak Muslimin dan nego dengan Kafir laknatullah tersebut. Melihat saudara sesama Islam ditengking, diherdik, dicela, membuatkan kami tergamam. Tak tahu nak buat reaksi apa masa tu. Sedih sangat waktu tu. Si kafir meminta harta sebagai ganti kepada tawanan. Maka kami berikan. Dan di situ sebenarnya, banyak ibrah yang kita boleh ambil. Jika kasar di tambah kasar, akan bertambah kasar. Namun kelembutan dan kerasionalan Islam sebagai agama kedamaian, segalanya selesai. Pendek kata, ukhuwah kami menandingi segalanya. Subhanallah!

Orang yang mahu berjaya di dunia, perlukan ILMU. Orang yang mahu berjaya di akhirat, perlukan ILMU. Orang yang mahu berjaya kedua - duanya yakni dunia dan akhirat juga, perlukan ILMU. Masha - Allah. Terima kasih Tuhan atas kesempatan ini :') Dan ilmu ini sesungguhnya bukan untuk dibungkus semata - mata. For sure, we've to share it. Ayat biasa tapi sangat bermakna, "Sharing is Caring".

Apa pun, sayang anda semua sampai sorga. Nyanyi sikit. Lagu yang saya belajar di sana bila nak wish orang yang buat baik dengan kita :) Osem. Saya rindu suasana ini sama seperti di InteJ dulu :') Jazaki, jazaki, jazakillahu khairan wa laki wa lana, Insha - Allah fil Jannah, Insha - Allah fil Jannah. Rindu untuk berperang bagai. Rindu perform masa Quranic Night. Hihi. Rindu untuk berdonut - donut - an. Haha. Kami belajar buat donut, pelengkap sebagai sang isteri lah katakan. Opppsss! OVER pulok! >.< Alhamdulillah banyak sangat yang terisi di jiwa. May Allah bless selamanya. Semoga kita sentiasa kekal di bawah satu hati yakni ISLAM :D

Nyum nyum >.< Resepi asli.

PS. A short post. Semoga aku tak lupa tentang ini. Gtg. Beberapa minit sebelum kelas Macroeconomics. Hihi.

Manisnya ukhuwah, terima kasih sahabat!
- farhanselamat -

4 comments:

hani said...

kamu suda apdet adik! :)
baca entri kamu skejap ni buat akak ras sangat rindu dgn waktu awal2 tahun 2008, tahun akak sangat banyak mengisi hari-hari dengan aktiviti seperti kamu. bersama guru2 baru yg lain dan anak2 murid tahun 6. solat dhuha di atas bukit tgh hutan dgn anak2 kecil tu, kejutkan mereka bangun qiam, macam2 lagi
waaa...rindunya!!

farhana | selamat said...

@sis hani..
hihi. saya update untuk akak :)
kan? cherish the moment! miss them like crazy! ^_^ indhanya ukhuwah!

D-SIM said...

donut ? lambat..orang dah buat dulu, haha

farhana | selamat said...

untunglah pandai buat donut!