Saturday, August 04, 2012

apakah erti hidup ini?

Hidup ini bermakna apabila engkau bernafas dalam Reda Allah, engkau hidup untuk mengabdikan diri kepadanya dan engkau memilih untuk menjadi khalifah bagi alam. Hakikatnya, hidup cuma sementara. Mati itu pasti. Syurga dan neraka juga pasti. Berapa ramai benar - benar memilih untuk berada di jalan lurus menuju syurga tika hidup ini masih berbaki?

Hidup ini adalah perjuangan antara haq dan yang batil. Dan kedua - duanya takkan pernah bercantum. Takkan pernah ada titik kesatuan. Bahkan yang batil itu akan terus meraja dan menakluk jiwa - jiwa lemah untuk memalingkan mereka dari Tuhan yang Esa. Ingatkah kita lagi, apakah proses asal bagi sebuah kehidupan? *Garu kepala* ^_^>


Hidup ini mempunyai aturannya, penuh dengan suka dan duka. Kadang kala, ianya hadir menghiasi laman - laman hati yang menginginkan kebahagiaan dan kegembiraan. Tetapi, perlu kita tahu, tidak semua apa yang kita mahu ia muncul dalam keindahan dan ketenangan. Pasti ada sesuatu yang mungkin membuatkan kita terfikir lantas bertanya di dalam diri. Ohh mengapa, mengapa dan mengapa. *Sigh*

"Aku hidup bahagia."

Benarkah?

Kebahagiaan itu sukar untuk dirasai tatkala kedukaan datang menyapa. Cahayanya sirna dalam kehidupan. Namun, kelamnya bukan menyuluh kekecewaaan tetapi membangkit satu perasaan untuk berteman. Teman yang memberi waktu untuk kita tersenyum, menyulam rasa kasih dan sayang dan membangkitkan semangat untuk merasai kebahagiaan hidup. - MT -


Memories of Chatime with Ano, Nonot and Unie ;)

Tsk tsk. ^_^"
Seronok melayan perasaan pagi - pagi buta ni. 
Opsss! Bukan men - jiwang. 
Tetapi, memikirkan masa akan datang.
What will Farhana going to be in 10 years ahead.
*Yadayada*

"Plan your action, act your plan."

Kadang - kadang bila banyak fikir tentang perkara akan datang.
Ia seolah - olah seperti terlebih berangan Mat Jenin.
Mahu itu, mahu ini. Tapi tak buat apa - apa. Hoho.
Okay okay, jom tajdid niat. *Refresh*

"May Allah grant you guys the best as what you all pray for me and the better one."

Melihat diri hari ini.
Dan, berfikir sejenak.
Oh mampukah aku yang hari ini sebegini,
Untuk capai target yang seakan tak tercapai itu?
Parah! Miracle! Hmm. Takut menjerat diri.
Okay, negative thinking, you're not allowed here :/
Takpa Farhana. Proceed!
Usaha, doa dan tawakal. 
Semoga Allah kabulkan cita - cita ini.
Semoga Allah berikan yang terbaik.
Hoyeah! Jom, Amin - kan semua. 
*Aaamin ~*

Hari berlalu. Pejam celik. Eh, dah berlalu 15 Ramadan. Dah start baca doa qunut time witir. Dan rupanya, hari untuk dating bersama Cik Lailatul Qadar semakin hampir. Masha - Allah. Berapa lah sangat amalan ku sepanjang bulan mulia ini. Sedih sedih :'(

"We should consider ourselves lucky that Allah doesn't multiply our sins for every wrongdoing we do during Ramadan. Instead, He multiplies the reward for every good deed we do. Yet, still there some of us Muslims that don't grab the chance." - AK

Sangat terkesan baca tweet ini. Kalaulah dosa kita ini dilipatgandakan sepertimana pahala kita. Masha - Allah! Nak cium bau syurga pun jauh sekali, apatah lagi nak jejak ke sana. Na'uzubillah. *Muhasabah*

Scroll TL lagi dan ternampak ramai yang tweet pasal..

Janji Ditepati? =='

Eh, Janji Dicapati? LOL xD

Yet, the slogan "Sebangsa, Senegara, Sejiwa" is indeed reasonable than that one. Kan kan?

"Kemerdekaan yang sebenar adalah apabila insan dapat membebaskan diri dari menjadi hamba sesama makhluk kepada perhambaan diri hanya kepada Tuhan segala makhluk." - Erti Kemerdekaan by iProduksi

Pheww ~ Sangat mendalam. Thumbs up!
Semoga Allah memberi Rahmat ke atas negaraku, Malaysia ;)

Jadi, "Apakah erti hidup ini?"

"Hidup ini bagai lampu dinding. Yang dinyalakan di malam hari."
*Hijjaz Mode! :D*

Wa Akhiran, Wassalam.
- farhanaselamat -

No comments: