Thursday, May 09, 2013

permata ibu bapa.

Subhanallah! Saya kira, saya perlu kongsikan kepada kalian tentang ini.

Alhamdulillah wa syukurillah kepada Allah yang menggerakkan hati hamba - Nya ini. Entah mengapa, pagi tadi saya terdetik untuk menonton rancangan Pesan Atok di channel 119. Untuk makluman semua, rancangan Pesan Atok ini adalah rancangan kanak - kanak yang biasanya ditonton oleh mereka yang berusia 5 - 8 tahun. Rancangan kanak - kanak yang santai ini dikemudi oleh Ustaz Hassan Din sebagai pengacara dan pada episod kali ini, Pesan Atok membawa tema Senyum!

Baik. Sebenarnya, bukan 'Senyum' yang ingin saya tekankan. Tetapi, pada persembahan hafazan yang diselitkan dalam rancangan ini. SubhanAllah! MashaAllah! Adik Darwish Adrian bin Rojali yang baru berusia 3 tahun mempersembahkan hafazannya yakni Surah Al - Fajr. Malunya saya pada adik ini. T.T Sejujurnya, saya pun tidak hafaz lagi kesemua 37 surah juz 'amma. Jauh sekali faqih dalam mentadabbur surah - surah ini. Ya Allah, ampuni dosaku yang  sering lalai. :'(

Maka, dengan curious - nya, saya pun meng - google. Ingin juga saya tahu siapakah tulang belakang kepada kejayaan hafazan adik yang cute ni. Dan Alhamdulillah, Incik Google amatlah membantu pada kali ini. Saya bertemu dengan belog ibu kepada anak yang hebat ni. Ternyata, ibu kepada 2 orang putera dan puteri yang melahirkan dan membesarkan ini juga lebih hebat orangnya. MashaAllah! Kagum dengan semangat ibu ini yang mahukan yang terbaik buat anaknya.

Banyak curahan ilmu yang dikongsikan oleh Puan Lina, ibu kepada Darwisya dan Darwish serta coretan pengalaman bagaimana beliau membesarkan anak - anaknya seawal usia 6 bulan lagi. Dari segi makanannya, sosialnya, pendidikannya dan bermacam - macam lagi. Sungguh, apa yang saya dapat lihat, Puan Lina sangat menekankan amalan sunnah di dalam kehidupan sehariannya. Betapa kita ini, umat yang lalai. Ilmu sudah ada, tetapi jauh sekali untuk diamalkan. :'(


Dan, hati manusia, biasalah. Ada sedikit cemburu kepada adik - adik ini. Cemburu dengan peluang yang mereka ada. Cemburu dengan pendidikan yang diasuh kepada mereka sejak kecil lagi. "Huh! Bestnya jadi mereka!", jerit hati kecil ini. >.< Tidak mengapa lah. Bersyukurlah kerana kita masih dihidupkan pada hari ini. Bersyukurlah  kerana Allah masih memberi waktu untuk kita perbaiki diri. Tidak mahukah kita menjadi salah seorang yang mendapat syafaat Rasulullah SAW?

Dari Abi Umamah RA ia berkata, aku mendengar Rasulullah SAW bersabda :

"Bacalah olehmu al - Quran, sesungguhnya ia akan menjadi pemberi syafaat pada hari kiamat kepada para pembacanya (penghafalnya)." (HR Muslim)

Ya Allah, kami kian jauh dari kitab agung - Mu.
Ya Allah, kami ini lemah. Kami tak mampu mengawal nafsu kami sendiri.
Ya Allah, ampuni dosa kami yang melalaikan tanggungjawab kami di bumi - Mu.
Ya Allah, semoga sempat untuk kami kembali. Ya Allah, permudahkan cita - cita ini.


Biarlah pergerakan ini lambat. Asalkan semoga kita semua istiqamah.
InshaAllah!

Di sini, ingin saya kongsikan sedikit video yang dihasilkan oleh Ibu kepada 2 permata ini.
Begitu syahdu. Besarnya harapan ibu agar mereka menjadi anak yang soleh solehah.
Begitu lah juga harapan kesemua ibu dan ayah di muka bumi ini.
Hayatilah ~


Wahai anakku, perjalananmu masih jauh.
Semoga engkau tumbuh menjadi pencinta al - Quran dan menguasainya dengan seluruh jiwa ragamu.
Genggamlah al - Quran itu sekuat hatimu hingga ke nafasmu yang terakhir.
Ya Allah, jadikanlah sebab atas usaha mendekatimu ini untuk engkau melimpahkan rahmat - Mu kepada anak - anakku.
Amin Ya Allah.

Semoga adik Umar dan adik - adikku yang lain juga!
- farhanaselamat -

1 comment:

Najihah Razali said...

salam alaik ,
such an interesting entry .
follo u . follo me back , :)