Thursday, October 24, 2013

takut.

Takut.
Takutnya aku pada dunia.
Yang semakin hari semakin rosak jadinya.

Membunuh.
Menembak.
Mencuri.
Merompak.
Tidak lagi ku rasakan pelik saban hari.
Menjadi lali dek manusia kini semakin menjadi jadi.

Takut.
Takutnya aku pada dunia.
Menyebabkan aku berfikir berulang kali.
Apakah sumbangan aku untuk dunia yang kian parah ini?
Jika aku masih di awang - awangan bersama angan - angan ku sendiri.

Ampunkan aku.
Kerana tiada apa yang aku lakukan.
Maafkan aku.
Kerana baru sedar akan kebinasaan dunia fana ini.

Pernah suatu ketika aku bertanyakan perihal ini.
Dan, directly sahabatku semena - menanya menjawab.
"Bersama tarbiyyah, kita pasti mampu mengubahnya."

Terngiang - ngiang dibuatnya.
Meng - reflect pada diri, tersentap di hati.
T.T
Tarbiyyah?
Ya!

Usah beralasan persekitaran yang tak melaksanakan itu dan ini.
Usah dipandang apa yang di luar, kerana jika kau tahu.
Perubahan itu perlu bermula dari setiap diri kamu sendiri.
Barulah disusuli bersama keluarga, masyarakat dan dunia!

Ini tanggungjawab kita.
Tanggungjawab yang pasti akan dipersoalkan oleh Allah kelak.

Apakah beza kita dengan mereka?

Takut!
- farhanaselamat -